Catch22

“Is het meer dan alleen een hobby?”, vroeg Margreet na onze eerste boekpresentatie.

Het was geen retorische vraag. En toch, de vraag stellen was hem beantwoorden. Ja, het is meer dan een hobby. We willen met verwonderfabels goede prentenboeken en andere producten maken. En we willen dat veel mensen ze kopen.

Dus is de volgende stap de weg naar de boekwinkel. Maar daar is een grote drempel. Eentje van 40%. Boekwinkels willen een winstmarge van 40 %.

We gingen rekenen. De drukker kost ongeveer 6,5 euro per boek. Als we ons boek in de boekwinkels willen, gaat dat via het Centraal Boekhuis. Dat kost rond de 2 euro per boek. En dan die 40% Dat is nog eens 6,5 euro. Dan nog de BTW en de kostprijs is even hoog als de verkoopprijs.

Dat schiet niet op. In ieder geval niet met een oplage van 250. Ook niet met een oplage van 500.

We hebben aan Rheia gevraagd bij welke oplage het goedkoper kan.

We hebben in ieder geval een groter publiek nodig, en daar hebben we de grotere media voor nodig. Maar zien die ons wel staan als we niet bij het Centraal Boekhuis liggen?

En daar hebben we dan Catch22.

Om groter te kunnen hebben we publiciteit nodig, en om publiciteit te krijgen moeten we groter zijn.

Maar he, is dat niet het dilemma van een ondernemer?

Het is inderdaad geen hobby meer.

We gaan er voor, en we nemen deze drempel.

 

Kobe9

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *